Geboren te Born (Sittard - Zuid Limburg).
Als "benjamin" uit een gezin van vier kinderen kreeg ik mijn eerste muzieklessen op trompet, op bijna 12 jarige leeftijd, van een ervaren muzikant uit de plaatselijke muziekvereniging.
Na een jaar les werd ik doorgestuurd naar de muziekschool en behaalde daar alle diploma’s tot en met de 7e graad.
In die tijd deed ik vaak mee aan solisten concoursen in heel Limburg. Dit zorgde er voor dat ik veel ervaring opdeed en dat was steeds een stimulans om mijn niveau te verbeteren.
Op 16 jarige leeftijd werd ik als jongste kandidaat toegelaten tot een Symphonisch adhoc orkest, om daarmee een concertreis te maken door de Verenigde Staten en Canada. (Toronto-New York, Boston, Pitsburgh, Washington etc.) Tijdens deze reis volgde ik workshops en lessen bij Amerikaanse trompetpedagogen. Door deze muzikale trompetervaring met de “nieuwe Wereld” was ik in die tijd een van de eerste in Nederland, die volgens de “Non-Press” methode speelde (met minimale mondstukdruk op je lippen spelen).
Verder speelde ik toen in de plaatselijke harmonie, een fanfare en een enthousiast Jongerenkoor.
Toen ik 19 was, werd ik aangenomen op het Maastrichts en Brabants Conservatorium. Uiteindelijk koos ik voor het Brabants Conservatorium (in Tilburg), klassiek trompet bij de Belgische solo trompettist, Florent van den Houwe. Naast deze opleiding volgde ik aan het zelfde conservatorium, lichte muziek vakken. Tijdens deze periode gaf ik les aan leerlingen van verschillende harmonieën en fanfares in Limburg.
Na mijn conservatorium studie met succes afgerond te hebben, werd ik klein koper docent aan het huidige R.I.C.K te Weert.
Ondanks mijn klassieke opleiding stroomde mijn “Lichte muziek bloed” steeds vlugger en speelde ik vervolgens jaren lang in Top 40 bands, Big-Bands, Soul-Rock, Funk en Jazz formaties. Tijdens meerdere optredens stond ik o.a. zij aan zij met Candy Dulfer en Herman Brood.
In deze periode startte ik daarnaast mijn eigen professionele Big-Band-Dans orkest. Dit 20 tot 24 man/vrouw sterke orkest met solo en backing vocals trad op tijdens dansgala's, diner dansantes en grote evenementen in binnen en buitenland, met optredens tijdens het preuvenement (Maastrichts Frijthof 9.000 man publiek), de zomerfeesten in Hengeveld (12.000 man publiek) en opnames voor de Belgische TV. In deze periode werkte ik full-time aan de muziekschool en gemiddeld 30 uur per week voor deze Big-Band,(arrangeren, managing, repetities etc.) naast de bands waar ik als trompettist actief was. Vooral in deze periode leerde ik mezelf te arrangeren. Na dit 8 jaar volgehouden te hebben, ben ik me weer meer met de harmonie en fanfare wereld gaan bezig houden.
Na mijn Big-Band-Dansorkst periode volgde ik dirigeer lessen bij Alex Schillings en werd ik dirigent van fanfare St.Josef Someren-Heide.Ook heb ik mezelf als trompet/bugel pedagoog verder ontwikkeld door regelmatig masterclasses te volgen. Maar helaas schakelde in 1995 een kaakblessure mij voor een lange periode uit. Daardoor kreeg ik wel meer tijd en kon ik me eindelijk wat meer toeleggen op het componeren (dat ik al sinds mijn 13e deed).
Mijn eerste werk voor fanfare 'Fychana' (the Planet) kwam toen tot stand en werd meteen opgenomen in het groot repertorium en door het N.I.B als vernieuwend betiteld. Fanfare "De Vriendenkring" uit Montfort werd tijdens de primeur van deze compositie landskampioen. Daarna volgde nog meer composities voor fanfare en harmonie. o.a. 'Fairy-Taile '(2e prijs winnaar tijdens 'n compositie wedstrijd) en 'Respicio', dat vijf jaar verplicht werk voor fanfare (1e divisie) was.
Mijn laatste compositie 'Three Irish Rivers'voor fanfare is hier te beluisteren.
Na 15 jaar heb ik als dirigent afscheid genomen van de fanfare de Poort van Brabant en naast fanfare Sint Jan in Tungelroy, ben ik ook dirigent bij fanfare Wilhelmina in Vlierden. Naast het componeren en arrangeren is dirigent zijn voor mij nog steeds een geweldige uitdaging. Van een grote groep mensen met al hun eigenaardigheden, karakterverschillen, passies en andere bezigheden, een team en vriendenclub te maken en van daar uit goede muziek te maken, is voor mij een uitdaging die ik geweldig vind!
"Mensen kun je vergelijken met muzieknoten. Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd, vormen ze een prachtig orkest."(Auteur onbekend)
Als "benjamin" uit een gezin van vier kinderen kreeg ik mijn eerste muzieklessen op trompet, op bijna 12 jarige leeftijd, van een ervaren muzikant uit de plaatselijke muziekvereniging.
Na een jaar les werd ik doorgestuurd naar de muziekschool en behaalde daar alle diploma’s tot en met de 7e graad.
In die tijd deed ik vaak mee aan solisten concoursen in heel Limburg. Dit zorgde er voor dat ik veel ervaring opdeed en dat was steeds een stimulans om mijn niveau te verbeteren.
Op 16 jarige leeftijd werd ik als jongste kandidaat toegelaten tot een Symphonisch adhoc orkest, om daarmee een concertreis te maken door de Verenigde Staten en Canada. (Toronto-New York, Boston, Pitsburgh, Washington etc.) Tijdens deze reis volgde ik workshops en lessen bij Amerikaanse trompetpedagogen. Door deze muzikale trompetervaring met de “nieuwe Wereld” was ik in die tijd een van de eerste in Nederland, die volgens de “Non-Press” methode speelde (met minimale mondstukdruk op je lippen spelen).
Verder speelde ik toen in de plaatselijke harmonie, een fanfare en een enthousiast Jongerenkoor.
Toen ik 19 was, werd ik aangenomen op het Maastrichts en Brabants Conservatorium. Uiteindelijk koos ik voor het Brabants Conservatorium (in Tilburg), klassiek trompet bij de Belgische solo trompettist, Florent van den Houwe. Naast deze opleiding volgde ik aan het zelfde conservatorium, lichte muziek vakken. Tijdens deze periode gaf ik les aan leerlingen van verschillende harmonieën en fanfares in Limburg.
Na mijn conservatorium studie met succes afgerond te hebben, werd ik klein koper docent aan het huidige R.I.C.K te Weert.
Ondanks mijn klassieke opleiding stroomde mijn “Lichte muziek bloed” steeds vlugger en speelde ik vervolgens jaren lang in Top 40 bands, Big-Bands, Soul-Rock, Funk en Jazz formaties. Tijdens meerdere optredens stond ik o.a. zij aan zij met Candy Dulfer en Herman Brood.
In deze periode startte ik daarnaast mijn eigen professionele Big-Band-Dans orkest. Dit 20 tot 24 man/vrouw sterke orkest met solo en backing vocals trad op tijdens dansgala's, diner dansantes en grote evenementen in binnen en buitenland, met optredens tijdens het preuvenement (Maastrichts Frijthof 9.000 man publiek), de zomerfeesten in Hengeveld (12.000 man publiek) en opnames voor de Belgische TV. In deze periode werkte ik full-time aan de muziekschool en gemiddeld 30 uur per week voor deze Big-Band,(arrangeren, managing, repetities etc.) naast de bands waar ik als trompettist actief was. Vooral in deze periode leerde ik mezelf te arrangeren. Na dit 8 jaar volgehouden te hebben, ben ik me weer meer met de harmonie en fanfare wereld gaan bezig houden.
Na mijn Big-Band-Dansorkst periode volgde ik dirigeer lessen bij Alex Schillings en werd ik dirigent van fanfare St.Josef Someren-Heide.Ook heb ik mezelf als trompet/bugel pedagoog verder ontwikkeld door regelmatig masterclasses te volgen. Maar helaas schakelde in 1995 een kaakblessure mij voor een lange periode uit. Daardoor kreeg ik wel meer tijd en kon ik me eindelijk wat meer toeleggen op het componeren (dat ik al sinds mijn 13e deed).
Mijn eerste werk voor fanfare 'Fychana' (the Planet) kwam toen tot stand en werd meteen opgenomen in het groot repertorium en door het N.I.B als vernieuwend betiteld. Fanfare "De Vriendenkring" uit Montfort werd tijdens de primeur van deze compositie landskampioen. Daarna volgde nog meer composities voor fanfare en harmonie. o.a. 'Fairy-Taile '(2e prijs winnaar tijdens 'n compositie wedstrijd) en 'Respicio', dat vijf jaar verplicht werk voor fanfare (1e divisie) was.
Mijn laatste compositie 'Three Irish Rivers'voor fanfare is hier te beluisteren.
Na 15 jaar heb ik als dirigent afscheid genomen van de fanfare de Poort van Brabant en naast fanfare Sint Jan in Tungelroy, ben ik ook dirigent bij fanfare Wilhelmina in Vlierden. Naast het componeren en arrangeren is dirigent zijn voor mij nog steeds een geweldige uitdaging. Van een grote groep mensen met al hun eigenaardigheden, karakterverschillen, passies en andere bezigheden, een team en vriendenclub te maken en van daar uit goede muziek te maken, is voor mij een uitdaging die ik geweldig vind!
"Mensen kun je vergelijken met muzieknoten. Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd, vormen ze een prachtig orkest."(Auteur onbekend)